ANNONCE:

 

Reklame For Nicorette

Travlhed på arbejde og derhjemme kan være med til at gøre et nyt liv som ikke-ryger udfordrende. Her får du fem gode råd, der hjælper dig igennem hverdagen uden tobak.

Der er som bekendt mange fordele ved et rygestop, men der kan også være nogle tidspunkter i en travl hverdag, hvor rygetrangen trænger sig særligt meget på. Ofte vil der være særlige situationer i løbet af dagen, hvor trangen er størst, og lysten til en rygepause melder sig. Og det kan være svært at modstå fristelsen.

Det fortæller Elena Larsen, der er praktiserende psykolog og psykoterapeut. Hun har hjulpet mange klienter igennem den svære periode efter et rygestop, hvor hverdagen melder sig og lysten til en cigaret er særlig stor.

”Min erfaring er, at det ofte er sværest for folk at holde rygestoppet i de situationer, hvor man er presset enten psykisk eller følelsesmæssigt. Og mange folk har et liv, hvor de generelt har travlt og meget at se til både på arbejde og privat,” fortæller Elena Larsen, der her giver fem gode råd til, hvordan man kommer i gennem hverdagen som ex-ryger.

Hold pauser

For mange er det især på jobbet, hvor man har travlt, at lysten til cigaretter er størst. I en travl arbejdsdag er rygepauserne nemlig ofte accepterede pauser, og når man stopper med at ryge, forsvinder pauserne  også. Men vi har brug for pauser i løbet af dagen, så dem skal man holde fast i.

I stedet for en rygepause skal man tage fem minutter, hvor man laver noget andet. Arbejder man foran en skærm, kan man gå en kort tur, få lidt frisk luft og rense tankerne. Det giver fornyet energi, og man får givet sig selv de pauser, man før brugte cigaretterne til at holde.

Lav lister over glæderne

For mange ex-rygere har cigaretter fungeret som en slags belønning. Når tobakken forsvinder, er det derfor en god idé, at man laver en liste over de ting i hverdagen, der giver en glæde. Det kan være en tur i svømmehallen, en gåtur, at læse en bog osv. Ting, som man med fordel kan dyrke noget mere, når nu cigaretterne er væk. Er man i et parforhold, kan man tale med sin partner om, at man i forbindelse med sin nye livsstil som ikke-ryger har behov for at gøre nogle af de ting, der giver en glæde og fornøjelse i hverdagen. På den måde kan man i samarbejde finde tid til det i den travle dagligdag.

null

Ros og beløn dig selv

Det er sejt, at du holder dit rygestop, og du skal huske at belønne og rose dig selv. Med udgangspunkt i listen over de ting, der gør dig glad, kan du derfor vælge at belønne dig selv med en eller flere ting, der støtter op om din nye livsstil. Det kan være en massage, en bog, nye løbesko eller en halv fridag til at tage børnene med i svømmehallen. Det er op til dig, for du har fortjent det.

Sov mere

Ifølge Elena Larsen er søvnen afgørende for, hvor meget mentalt overskud vi har. Når vi har sovet godt og nok, har vi kort sagt flere mentale kræfter – også til at tackle rygetrangen. Det er derfor en god idé, at prioritere sin nattesøvn, så man er frisk og veludhvilet til at modstå rygetrangen.

null 

Flyt din opmærksomhed

Som ex-ryger kan tankerne ofte kræse om lysten til en cigaret, og det kan virke uendeligt hårdt at skulle undvære tobakken resten af livet. Hvis sådanne tanker kommer, kan man berolige sig selv ved at sige, at det hele nok skal gå: De første par uger er de hårdeste, og du skal nok komme igennem det. Når du siger det til dig selv, beroliger det tankerne, og fokus flyttes fra tobakstrangen til, at du faktisk gør det rigtig godt.

Læs her hvordan du kan få hjælp til et rygestop.