ANNONCE:

Tror du på myterne? Derfor er livet faktisk lettere med en elbil

Af Alexander Højfeldt Lund

Mange tror, at livet bliver besværligt med en elbil i garagen, men faktisk forholder det sig helt anderledes.

Myterne om elbiler er mange. De fleste handler om, at livet med en elbil i indkørslen er langt mere besværligt end med en benzinbil.

Det kan være myter som, at det er svært at komme til at lade, at det tager lang tid at få strøm på batteriet, og at det er dyrt oplade elbilen. Men faktisk er mange af de myter netop det, myter, forklarer Mads Degn, Founder & COO hos Greenbow, der udbyder hjemmeladere.

Ja, han mener ligefrem, at livet faktisk bliver lettere med en elbil. Tag nu bare opladning, hvor Greenbow både sørge for at sætte oplader op hjemme på din matrikel og giver dig adgang til et stort ladenetværk i hele Europa.

»Først og fremmest arbejder vi hele tiden på at give dig adgang til flere ladestandere. Vi har prioriteret ikke selv at sætte offentlige ladestandere op, og i stedet give dig adgang til dem, der allerede er sat op. Derfor kan du via vores app få adgang til over 300.000 ladestandere i hele Europa,« siger Mads Degn.

Lynhurtigt med en lynlader
Det er også en velkendt myte, at det tager meget lang tid at oplade sin elbil, men faktisk er det blevet langt hurtigere og nemmere at oplade batteriet takket være fremskridt i ladeteknologien.

Den klart hurtigste måde at lade op på er med en lynlader. Med den tager det mellem 10 og 30 minutter at lade din bil op til 80 procent.

»Det kan virke som lang tid at skulle vente på, at bilen er ladt op. Skal du køre langt, giver det mulighed for at få en kop kaffe og strække benene. Er det på en hverdag, kan du for eksempel vælge en oplader i nærheden af, hvor du handler og så få klaret indkøbene imens,« siger Mads Degn.

 

[INDSÆT LADETEST ELLER SAMMENLIGNINGSTEST]

 

Opladning derhjemme er fleksibelt
Når du kører benzinbil, skal du altid forbi en tankstation for at fylde den op, måleren er i bund. Det er ikke nødvendigt med en elbil, hvis du har en hjemmelader i indkørslen.

Du skal dog regne med, at det tager lidt længere tid, når du oplader derhjemme med en ladeboks frem for med en offentligt ladestander. Typisk tager det mellem 5 og 10 timer alt efter bilmodellen, inden bilen er fuldt opladt. 

Fordelen er, at det er langt mere fleksibelt at oplade derhjemme. Du sætter bare kablet i, når du parkerer, og opladningen kan gå i gang. 

»Fordi den eneste tid, du bruger på at lade din bil op derhjemme, er den tid, det tager at sætte stikket i, når du parkerer, og at tage det ud igen, når du skal bruge bilen, er der mange, der siger, at det kun tager 10 sekunder at lade op derhjemme,« siger Mads Degn.

Hvis du gerne vil lade op, når elpriserne er lave, har du mulighed for at sætte kablet i, men udskyde opladningen via den app, du har som Greenbow-kunde. Dermed kan du spare penge på opladningen.

Hjemmelader på væggen - Foto GreenbowHjemmelader på væggen - Foto Greenbow

Strøm til indkøbspris
Men det er hundedyrt at lade en elbil op, lyder bekymringen ofte. Der er også skjulte gebyrer, lyder det fra folk, der tror på myterne.

Det er ikke tilfældet hos Greenbow, fortæller Mads Degn. 

»Alle selskaber køber strøm ind til samme pris på elbørsen. Og vi tager som de eneste intet pristillæg - som kunde betaler du vores egen indkøbspris. Som almindelig elbilejer bruger man 8.000 kWh på bil og bolig om året, så selv et tillæg på beskedne 10 øre pr. kWh vokser til næsten 1.000 kr. hvert år. Det slipper du for at betale hos os,« siger han.

Fordele for elbilister i udlandet
I nogle lande er der også fordele for elbilister, som folk i benzinbiler aldrig kommer i nærheden af. Se bare mod Tyskland, siger Mads Degn.

»I Tyskland kan du få et blåt mærke at sætte på din elbil, der blandt andet kan give dig adgang til gratis parkering, adgang til særlige parkeringspladser og mulighed for at køre i særlige miljøbaner,« forklarer han.

Prøv Greenbows beregner her.