ANNONCE:

De fleste rejsende har nok oplevet, at deres fly enten bliver forsinket eller helt aflyst. Er det også sket for dig, er du langt fra den eneste.

Hvert år oplever godt en halv million flypassagerer nemlig, at deres fly enten aflyses eller bliver forsinket på en rejse til eller fra Danmark.

En del af dem får hjælp til at få deres berettigede kompensation af Flyhjælp.

For mens de fleste nok ved, at der findes regler for kompensation ved forsinkelser, så er det ikke alle, der orker, at skulle starte en klagesag.

Det problem tager Flyhjælp sig af.

Hver måned håndterer de 4000 nye sager fra forsinkede passagerer, hvilket over de sidste fem år har resulteret i mere end 190 millioner kr. i kompensation til deres kunder.

Måske har du også krav på kompensation uden at være klar over det?

Her er fem ting, du skal vide om dine rettigheder:

Så meget kan du få

Du er typisk berettiget til kompensation, hvis dit fly er mere end tre timer forsinket. Hvor meget, du er berettiget til, afhænger af, hvor langt du skal flyve.

En flyvning på 1.500 km eller kortere giver 250 euro, er turen mellem 1.500 og 3.500 km giver det 400 euro, mens flyvninger over 3.500 km uden for EU giver 600 euro pr. passager.

De eneste undtagelser er, hvis flyafgangen er blevet varslet aflyst mindst 14 dage før det planlagte afgangstidspunkt eller ved såkaldte 'usædvanlige omstændigheder' som eksempelvis naturkatastrofer, krig og uvejr.

Krav om forplejning
Allerede efter to timers forsinkelse er du berettiget til mad og drikke, to telefonopkald og adgang til e-mail. Hvis forsinkelsen betyder, at du først kan komme af sted dagen efter, skal flyselskabet desuden sørge for indkvartering og transport mellem lufthavnen og hotellet.

Gem kvitteringerne

For at kunne få kompensation for en forsinkelse på over tre timer, skal du huske at klage. Du skal også gemme kvitteringerne for dine køb, så du kan få refunderet nødvendige og rimelige udgifter. Det kan eksempelvis være til mad og drikke.

Få Flyhjælp til at ordne det
Flyselskaber kan være besværlige at danse med, særligt når det handler om at få udbetalt en kompensation. Det sker, at de på forskellig vis forsøger at undslå sig fra at betale, og kommunikation frem og tilbage kan være slidsom.

Derfor kan du med fordel benytte dig af Flyhjælp, der er eksperter i flyselskabernes krumspring, og som kender alle regler og paragraffer. Flyhjælp tager 30 procent af kompensationen i gebyr, og deres arbejde er gratis, hvis det viser sig, at du ikke er berettiget til kompensation.

Gælder i tre år
Hvis du har oplevet forsinkelser inden for de sidste tre år, kan det godt betale sig at finde de gamle billetter og dokumentation for rejsen frem. Du har nemlig tre år fra tidspunktet for den forsinkede rejse til at kræve kompensation.

Har du oplevet forsinkelse på din flyrejse, kan du få hjælp af Flyhjælp her.

Om Flyhjælp

Flyhjælp er et hold af danske eksperter inden for flypassagerers rettigheder. Vi har hjulpet mere end 70.000 passagerer med at indhente kompensation fra flyselskaberne, som ofte er tilbageholdne med at udbetale kompensationen.

Vi stræber efter at levere den bedste service og klarer alt det besværlige, så vores kunder bare kan læne sig tilbage og vente på, at pengene bliver udbetalt. Vi holder dig løbende opdateret i sagen, så du har mulighed for at følge med.

Vi er autoriserede af staten til at indhente kompensation for flyforsinkelser på dine vegne, og du kan derfor være helt tryg med dit valg af Flyhjælp som din samarbejdspartner.