ANNONCE:

Hey chef: Få styr på krænkelser og kriminalitet i 2023

Hvordan håndterer vi bedst whistleblowere? Snart skal mange virksomhedsledere stille sig selv det samme spørgsmål. Svaret kan være simpelt, men kræver forberedelse.

De seneste år har whistleblowere fyldt mere og mere i mediebilledet, når de har informeret om alt fra skattely til hvidvask eller sågar udbruddet af Covid-19 i Kina.

 Loven om beskyttelse af whistleblowere trådte i kraft i sommeren 2021, og for virksomheder med 49-249 ansatte har fra den 17. december 2023 pligt til at etablere en whistleblowerordning for virksomheden, som kan håndtere bla. andet anonyme indberetninger. Det lyder svært, men det behøver det ikke være:

- At etablere en elektronisk whistleblowerløsning som D4Whistler tager kun én dag,” siger Niels-Richard Christensen, CEO i den danske IT-virksomhed D4, der opfordrer virksomheder til ikke at vente til sidste øjeblik. Dokumentation og beskrivelse af ordningen kan nemlig tage måneder.

D4 har en løsning, når du skal implementerer en whistleblowerordning.
Den hedder D4Whistler - og du kan læse mere om den lige her.

 

Et stærkt værtkøj der kræver tillid
Kravet om whistleblowerordning er ikke ny i europæisk kontekst. Det nye er dog, at mellemstore virksomheder også skal være med. I stedet for at se ordningen som et nødvendigt onde er det et oplagt værktøj til at kunne tage hånd om kritisable sager – inden de rammer myndigheder eller medier.

Artiklen fortsætter under billedet...
Niels-Richard Christensen, CEO i IT-virksomheden D4. Foto: Kåre ViemoseNiels-Richard Christensen, CEO i IT-virksomheden D4. Foto: Kåre Viemose  

Derfor opfordrer Niels-Richard Christensen virksomhedslederne til at tage ejerskab over ordningen og processen, så medarbejderne bliver trygge ved at bruge den:

- Hvis man som whistleblower er utryg, så tilbageholder man informationer, og det er jo ikke det man ønsker. Med en god whistleblowerløsning føler medarbejderne sig imødekommet, og man vækker tillid til, at de ikke udleverer sig selv, når de deler information.

Og selv om man ikke skal forvente kontrol af ordningen med det samme, så forudser Niels-Richard Christensen, at kontrol godt kan følge i kølvandet på uheldige sager om lovbrud eller svindel.

Kom i gang i god tid

Selv om den tekniske løsning hurtigt kan implementeres, så det er muligt at modtage anonyme indberetninger, så skal man som virksomhed også spørge sig selv: Hvem skal behandle hvilke sager, og hvad sker der, hvis en af dem der skal vurdere en sag selv er indblandet?

Der skal med andre ord beskrives en masse scenarier for indberetninger, og det kan godt tage tid og kræver hjælp af advokater eller konsulent.

Den gode nyhed er, at den tekniske løsning klarer al dokumentation af sagsbehandlingen:

- D4Whistler er unik, fordi den både håndterer indberetninger, er sprogkompatibel på alle sprog og har et skræddersyet sagsbehandlingsmodul, som logger sagsbehandlingen, siger Niels-Richard Christensen.

Dermed kan man i stedet bruge energien på at udbrede kendskabet til whistleblowerordningen, så kedelige sager kan fanges i tide.

Vidste du, at:

Senest syv dage efter en indberetning skal du have kvittering for, at din indberetning er modtaget.  Dernæst må der maksimalt gå 3 måneder indtil du får at vide, hvad der er blevet gjort med din sag.

Australien indførte en lignende lov tilbage i 2019, hvor bødestraffen kan komme helt op på AUD 126,000 for ikke at have en compliant whistleblowerordning - altså over 600.000 kr.

En løsning kan være D4Whistler.

Du kan læse meget mere om D4Whistler her.